Zum Inhalt springen
8. Mai 2011 / Gaby Goldberg

Auto-2.0

Hand in Hand mit dem – im #opco11 revitalisierten – Begriff des  „Autodidakten“ geht der des „autonomen Lerners“, der  in der Lage ist,  seine Lerninhalte, -ziele, -methoden und -techniken selbst zu definieren und konsequent zu verfolgen. In der Fremdsprachendidaktik steht dieses Lernerbild schon seit mehreren Jahrzehnten im Mittelpunkt der Diskussion. Bis heute wird kritisch angemerkt, dass häufig noch ein gerüttelt Maß an Hilfestellung nötig sei, das Ideal auch zu realisieren – geraden auch im Zeitalter des Web2.0.

Interessant erscheinen mir in diesem Kontext die aus einem MOOC gewonnenen Erkenntnisse, die  Roy Williams, Regina Karousov und Jenny Mackness im IRRODL 12 (3/2011) formulieren:

„The degree to which the learning can usefully be based on self-motivation and self-organisation depends on three things: the quality of the interaction afforded by the resource and the facilitator, the range of affordances for open interaction with other peers (or micro-agents), and the moderation of the balance between openness and constraints.  This is true whether the learning takes place in a Hole-in-the-Wall kiosk linked to a granny cloud, an open learning network, or within moderated peer learning in an online course in higher education…

The point …  is not that emergent learning networks should replace or displace prescriptive learning or teachers or that enquiry benefits from access to better resources, but rather that space needs to be made for substantial, self-motivated, self-organised, emergent learning, per se.  This should be recognised as a vital – not a peripheral – part of a learning ecology that includes both emergent and prescriptive learning in a world in which Web 2.0 platforms offer unprecedented affordances for information, interaction, networking, and collaboration, as well as for unique challenges. „

Hinterlasse einen Kommentar